شناسهٔ خبر: 17199 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

خداکرمی در نشست خبری عنوان کرد:

اجاره به شرط تملیک بهترین گزینه ایرلاین‌ها برای تامین هواپیما/ ارائه نرخ‌های توافقی برای نوروز با هماهنگی ایرلاین‌ها/ صدور موافقت اصولی برای ۲ ایرلاین تا پایان سال

محمد خداکرمی معاون عملیات هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه بهترین گزینه ایرلاین ها برای تامین هواپیما، به صورت اجاره به شرط تملیک است افزود: با توجه به اینکه پروازهای داخلی ضریب اشغال بالایی دارند اجاره هواپیما برای ایرلاین‌ها گزینه مناسبی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد خداکرمی در نشست خبری برگزاری اجلاس هوانوردی ایران ۲۰۱۶ گفت: برگزاری این اجلاس همزمان با اجرای برجام و همچنین آزادسازی نرخ بلیت هواپیما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شرکت‌های هواپیمایی در دوران تحریم‌ها با مشکلات و سختی‌های بسیاری مواجه بودند و به سختی می‌توانستند نسبت به خرید هواپیما اقدام کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر خرید و تامین هواپیما، دسترسی به شرکت‌های مهندسی و تعمیرات هواپیما در دنیا نیز بسیار دشوار بود اما اجلاس هوانوردی  فرصت بسیار خوبی ایجاد می‌کند تا چشم‌انداز وسیعی از صنعت هوانوردی به دنیا ارائه شود.

معاون عملیات هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه ایرلاین‌ها یکی از ۵ رکن اصلی صنعت هوانوردی است که می‌توانند با استفاده از فرصت به وجود آمده نسبت به تامین ناوگان و کاهش میانگین سن هواپیماها اقدام کنند گفت: اگر آزادسازی نرخ بلیت اجرا نمی‌شد ایرلاین ها انگیزه ای برای کاهش سن ناوگان نداشتند.

خداکرمی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم در این اجلاس  حضور سرمایه گذاران است، گفت: یکی از نقش آفرینان صنعت هوانوردی، فرودگاه‌ها هستد.

وی با بیان اینکه امروز فرودگاه‌های بزرگ ایران اشباع هستند گفت: به عنوان مثال فرودگاه امام بین‌المللی امام خمینی(ره) بیش از ظرفیت خود اعزام و پذیرش می‌کند و ترمینال دوم این فردوگاه و باند جدید باید هر چه سریعتر بهره‌برداری شوند.

معاون عملیات هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری میزان ظرفیت فعلی فرودگاه بین المللی امام خمینی را حدود ۶ میلیون مسافر عنوان کرد و گفت: به رغم تحریم‌ها اما تاکنون میزان پروازهای این فرودگاه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است که به رغم اجرای برجام و افزایش رفت و آمدهای تجاری و تفریحی پیش بینی می‌شود این حجم از اعزام و پذیرش نیز افزایش یابد.

خداکرمی با تاکید بر اینکه بهترین گزینه ایرلاین ها برای تامین هواپیما، به صورت اجاره به شرط تملیک است افزود: با توجه به اینکه پروازهای داخلی ضریب اشغال بالایی دارند اجاره هواپیما برای ایرلاین‌ها گزینه مناسبی است.

وی افزود: از حدود ۱۵ ماه پیش سازمان هواپیمایی نسبت به افزایش پروازهای خارجی پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده بود و در همین راستا اخیزا نسبت به  به‌روزرسانی یادداشت‌ تفاهم‌ها و قرارادادهای گذشته با ایرلاین‌های خارجی به منظور افزایش فرکانس پروازی در هفته اقدام کرده به طوریکه کشورهای پرتقال٬ آلمان٬ اتریش و فرانسه فرکانس پروازی خود را افزایش دادند ضمن اینکه کشورهای اسپانیا و یونان نیز در حال مکاتبه برای افزایش تعداد پروازهای خود هستند.

معاون عملیات هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری افزود: شرکت‌های هواپیمایی داخلی به منظور تأمین ناوگان به تبع افزایش تعداد پروازهای خود می‌توانند از طریق فاینانسرها و اجاره دهندگان هواپیما برای توسعه ناوگان خود استفاده کنند تا مشکلات مسافران برای انجام پروازهای غیر مستقیم تا حدی برطرف شود.

خداکرمی تاکید کرد: طبق دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری برای عمر هواپیماهای خریداری شده باید حداکثر ۱۵ سال باشد اما در صورت اجاره هواپیما این سن حداکثر ۱۲ تا ۱۳ سال تعیین شده است.

به لزوم توسعه تجهیزات ناوبری هوایی ایران اشاره و اظهار کرد: با توجه به فضای امن آسمان ایران بسیاری از ایرلاین‌های منطقه برای پرواز به مقاصد اروپا از آسمان ایران استفاده می‌کنند. به طوریکه طی یکسال و نیم اخیر شاهد افزایش پروازهای عبوری از آسمان کشور شدیم اما پایداری این پروازهای عبوری مستلزم سرمایه‌گذاری در بخش ناوبری هوایی است.

وی در بخش دیگر از اظهاراتش با اشاره به برنامه‌ریزی برای نرخ بلیت در ایام نوروز گفت: در این زمینه جلساتی با ایرلاین‌ها و انجمن شرکت‌های هواپیمایی برای برنامه‌ریزی پروازهای نوروزی و تعیین نرخ‌های توافقی برگزار شده و قرار شد نرخ بلیت برای نوروز با هماهنگی شرکت‌های هواپیمایی و همسو با آزادسازی تعیین شود.

این مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری درباره فعالیت ایرلاین‌های جدید در حمل و نقل هوایی کشور نیز گفت:  در این زمینه تقاضاهای بسیار زیادی برای تأسیس ایرلاین‌ به سازمان هواپیمایی ارائه شده اما در مرحله بررسی قرار دارد که تا پایان امسال دو ایرلاین موافقت اصولی خود را برای فعالیت از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت می‌کنند.

خداکرمی اضافه کرد: در بخش خرید هواپیما نیز طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط ایرلاین‌ها تا پایان امسال حدود ۱۰ فروند هواپیما وارد ناوگان هوایی کشور می‌شود.

نظر شما